Właściwie zaplanowany i prowadzony marketing jest podstawą każdego biznesu. Istnieje wiele skutecznych narzędzi, z których zdecydowanie warto korzystać, jednak jest też kilka takich, które są lepsze niż inne. Interesujący jest influencer marketing, który ostatnimi czasy bardzo głęboko wszedł w zakres wspomnianych narzędzi. Kluczem do wyboru właściwych jest skupienie się na rodzaju swojego produktu lub usługi oraz na doborze konkretnej grupy docelowej. Kiedy poznamy już potrzeby potencjalnych klientów, możemy zacząć działać.
Kim jest influencer?
Poruszając się na co dzień w sieci, każdy z nas trafił na słowo influencer. Samo słowo oznacza osobę wpływową, co zdecydowanie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Influencer to osoba, która z jakiegoś powodu stała się na tyle popularna w sieci, aby wzbudzić sympatię i zacząć wpływać na swoich odbiorców. Powodem rosnącej popularności mogą być interesujące filmy umieszczane w sieci, czy też ciekawe notki blogowe.
Czasami pomysł na biznes, czasami dobre zapoznanie się z tym, czego potrzebują odbiorcy. Influencer to biznesmen, który doskonale wie, jak swoim wizerunkiem zarabiać pieniądze, jednocześnie wzbudzając w ludziach emocje i to nie zawsze te pozytywne. W większości przypadków liczy się oczywiście pozytywny odzew, jednakże osoby, które nie są zadowolone z działalności danego influencera, również poszerzają jego zasięgi, chociażby komentując jego posty.
Influencer posiada tysiące, a czasem i miliony obserwatorów, których zdobywa przede wszystkim w mediach społecznościowych, budując z nimi relacje. To tak zwany lider opinii, która dla jego odbiorców liczy się bardziej niż każda inna. To u niego szuka się odpowiedzi na różne pytania odnośnie do produktów, czy też nowinek w świecie, w którym bryluje. I to jest idealna podstawa do tego, czym w istocie jest influencer marketing.
Co to jest influencer marketing?
Jak sama nazwa wskazuje, influencer marketing to forma marketingu, w której znaczenie ma współpraca z rozpoznawalną, wpływową osobą. Narzędzie to pozwala na poszerzanie świadomości dotyczącej konkretnej marki, czy też jej produktu poprzez działalność influencera i jego zasięgi. Wykorzystując możliwości influencera w odpowiedni sposób i na dobrze zaplanowanych zasadach, można w szybki sposób pozyskać nowych klientów.
Działania tego rodzaju opierają się przede wszystkim na kontakcie influencera z potencjalnymi odbiorcami marki firmy, która rozpoczęła z nim współpracę. Platformą do tych działań są więc przede wszystkim media społecznościowe, w których influencer ma najwięcej odbiorców. Przekazując im wiedzę na temat produktu objętego współpracą, namawia ich do zakupu w sposób naturalny, a nie natarczywy, który mógłby zbudować wokół produktu negatywne emocje. Jak jednak influencer marketing wygląda od strony kosztów?
Współpraca z blogerami – barter czy wynagrodzenie pieniężne?
Zatem współpraca z blogerami – barter czy wynagrodzenie pieniężne? Aby dowiedzieć się, ile dokładnie kosztuje współpraca z influencerem, należy wziąć pod uwagę przynajmniej kilka czynników. Pierwszym z nich jest oczywiście popularność influencera. Im większe zasięgi posiada bloger, czy też youtuber, tym większe efekty przyniesie reklama. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wtedy ta współpraca będzie dla marki droższa.
Czasami, szczególnie w przypadku droższego produktu lub, gdy influencer jest nieco mniejszy, współpraca taka może się opierać na barterze. W takiej sytuacji influencer otrzymuje od marki wartościowe przedmioty, które zgodnie z umową stanowią zapłatę za konkretną współpracę.
Koszt takiej kampanii będzie się różnił także w zależności od tego, czego oczekuje klient. Może to być pojedynczy post lub cała seria wpisów. Może to być promujący produkt filmik, czy też tak zwany unboxing, w którym influencer opowie o tym, co otrzymał od marki. Sposobów jest wiele i dużo w tym wszystkim zależy też od kreatywności obu stron.
Dzisiaj nikt już nie dziwi się, gdy na profilu znanej osoby pojawia się hasztag #współpraca, ponieważ reklamowanie produktów jest częścią ich pracy. Oczywiście lepiej, gdy widać, że influencer używa danego produktu na co dzień, gdy zgadza się z jego składem, wyglądem, zastosowaniem i promocją. W innym przypadku taka promocja może wyglądać bardzo sztucznie, a coś takiego wzbudzi w odbiorcach przede wszystkim nieufność. Wniosek jest z tego taki, że każda kampania reklamowa, nawet influencer marketing z tak dużym potencjałem, musi być naprawdę dobrze przemyślana.