Obecne czasy to bardzo trudny okres dla firm, które działają na rynku, ponieważ ciągle rosnąca konkurencja sprawią, że muszą oni podejmować bardzo dużo działań w celu promocji i zwiększenia sprzedaży swoich produktów i usług. Aby kampania marketingowa, przynosiła zamierzone efekty musi zostać dokładnie przemyślana i opracowana. Podejmowane czynności mają za zadanie głównie przyciągać uwagę klientów, ale też wyszukiwarki Google, od której zależy to jak wysoko będzie pozycjonowana strona internetowa. Czym jest kampania marketingowa i co robić, aby przyniosła ona sukces?
Czym jest kampania marketingowa?
Kampania marketingowa są to działania, które zostają wcześniej precyzyjnie zaplanowane, tak aby mogły realizować określone cele. Zazwyczaj tym głównym celem jest poprawa wyników finansowych oraz realizacja założeń sprzedażowych. Jednak może być ich zdecydowanie więcej jak na przykład:
- Budowanie świadomości marki u klienta
- Przekonanie klienta do kupna i wpłynięcie na jego decyzję zakupową
Jednak by móc od czegokolwiek zacząć należy na samym początku określić grupę docelową, do której kierowany będzie produkt lub usługa. Zupełnie inne oczekiwania będzie miała dziewczyna w wieku 16 lat, a inne kobieta w okolicach 40. To właśnie od tej zdefiniowanej grupy docelowej będzie zależało jakie działania będą najbardziej opłacalne.
Kampania marketingowa – co zrobić by była skuteczna?
Aby kampania marketingowa była skuteczna konieczne jest dokładne jej zaplanowanie. Poniżej znajduje się kilka wskazówek jak skutecznie przeprowadzić kampanie marketingową.
- Ustalenie celów kampanii marketingowej – każda kampania marketingowa, aby mogła przynieść zamierzone efekty musi posiadać dokładnie określone cele. Najlepiej jest to zrobić metodą SMART, która mówi, że cele muszą być: mierzalne, określone w czasie, możliwe do zrealizowania, skonkretyzowane i akceptowalne. Każda kampania, może mieć inne cele. Do najpopularniejszych należy zwiększenie sprzedaży o określoną wielkość, zwiększenie świadomości marki u klientów, a także wygenerowanie nowych leadów. Nowe narzędzia do analityki dają możliwość porównywania i wyciągania wniosków z realizowanych działań.
- Określenie grupy docelowej – tak jak wcześniej już to zostało wspomniane, bez określonej grupy docelowej nie będzie możliwe zaplanowanie żadnych czynności, ponieważ trzeba zdawać sobie sprawę, że w zależności od wieku czy płci zupełnie zmieniają się oczekiwania klienta względem produktu, ale też zupełnie inne będą kanały dotarcia do nich. Dzięki zbudowaniu persony, czyli idealnego klienta, możliwe będzie poznanie jego potrzeb i wymagań, a następnie dopasowanie do nich swojej oferty.
- Zaplanowanie treści i wykorzystywanych narzędzi – kolejnym krokiem, będzie zaplanowanie treści jakie będą publikowane oraz narzędzi, które umożliwią dotarcie ze stworzonymi treściami do klienta. W tym celu warto zastanowić się ponownie nad stylem życia odbiorcy, jego demografią, preferencjami i zainteresowaniami. Narzędzi do wyboru jest wiele, można do tego celu użyć: email marketing, social media, remarketing, wyszukiwarki i tak dalej. Ważne by testować je i sprawdzać, które z nich są najbardziej efektywne. Trzeba też pamiętać o tym, aby treści były ciekawe i wartościowe dla odbiorcy, w przeciwnym wypadku nie przyniosą odpowiednich efektów.
- Analizowanie wyników działań – każde podejmowane działanie musi zostać dokładnie sprawdzone pod względem skuteczności. Dzięki wiedzy jaką te informacje dostarczą, będzie możliwe sprawdzenie, które z nich przynoszą efekty, a które nie. Kampania marketingowa wymaga ciągłego doskonalenia swoich poczynań. Na podstawie analizy można poznać jej słabsze i mocniejsze strony. Warto więc śledzić ich skuteczność i wyciągać wnioski z zaobserwowanych wyników.
Kreatywność dźwignią reklamy
Kreatywność jest bardzo pożądaną cechą w społeczeństwie i jest ona dźwignią reklamy. W świecie, gdzie na rynku panuje bardzo duża konkurencja. Marki muszą przykładać bardzo dużą uwagę do kreatywnych i wyróżniających się reklam. Nie jest to łatwe, ponieważ wpadanie na świetny pomysł nie zdarza się często, jednak, jeśli zostanie odpowiednio wykorzystane w reklamie, może sprawić, że klient nie będzie jej postrzegał jako nachalnej treści, która zmusza go do podjęcia pewnych działań. Ciekawa i angażująca reklama sprawi, że na dłużej zapadnie ona w pamięci widza, a jeśli reklama zostanie zapamiętana to także produkt lub usługa danej marki.