Sklep typu e-commerce rządzi się swoimi prawami. Przyciąga innych użytkowników niż zwykła strona firmowa, czy nawet typowa strona sprzedażowa. Promocję takiego serwisu trzeba więc również dostosować do jego specyfiki, by przynosiła pożądane rezultaty. Jakie działania marketingowe sprawdzają się więc w przypadku e-commerce i czy są to duże wydatki?
Oprócz sklepu koniecznie blog firmowy
Właściciel sklepu e-commerce teoretycznie o nic nie musi się martwić, jeśli zainwestuje w funkcjonalności gwarantujące automatyzację. No poza samym pozyskaniem klientów – ci zwykle sami nie przyjdą, ponieważ mogą w ogóle nie wiedzieć, że taki sklep istnieje. Zwłaszcza w gąszczu innych podobnych. By więc dać się lepiej poznać, opłaca się oprócz sklepu prowadzić również blog firmowy. Jest to ten rodzaj promocji, który nie wzbudza żadnych zastrzeżeń. Mało tego, jest nawet szczerze lubiany wśród potencjalnych i faktycznych klientów. Szczególnie jeśli można znaleźć na nim przydatne informacje, na przykład szerszy opis produktu dostępnego w ofercie e-commerce. Poza tym blog firmowy może zawierać frazy kluczowe, które sprawią, że łatwiej będzie natrafić na niego z poziomu wyszukiwarki Google. Jeśli jeszcze w treści pojawi się link, który prowadzi do konkretnego produktu na stronie sklepu, wtedy praktycznie cała obsługa klienta sprowadza się do przyjmowania i realizowania zamówień.
Pozycjonowanie e-commerce na długi ogon
Prowadząc sklep online, można wypromować się w wyszukiwarce stosunkowo niewielkim kosztem. Nawet jeśli proponuje się mnóstwo produktów. Jak tego dokonać – warto postawić na pozycjonowanie na tak zwany długi ogon, czyli na dłuższe frazy, zawierające co najmniej 3-4 wyrazy. Pozycjonując się na przykład na frazę „telewizor samsung qled 55 cali qe55q77tatxxh” znacznie łatwiej pozyskać klientów, którzy wejdą na stronę sklepu, by dokonać zakupu tego właśnie modelu telewizora. Jest to znacznie prostsze i tańsze niż pozycjonowanie się na frazę telewizor, czy telewizor samsung. Wybierając właśnie takie frazy, strona sklepu staje się widoczna w wyszukiwarce dla tych internautów, którzy już dokładnie wiedzą, co chcą kupić i tylko szukają najlepszej oferty albo dodatkowych informacji na temat tego konkretnego modelu. Pozycjonowanie na długi ogon jest stosunkowo niedrogie, ponieważ konkurencja rzadko wybiera takie same frazy. Im jest ona dłuższa, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie bardzo konkurencyjna.
Prowadzenie konta na social mediach
Większość internautów czas wolny i przerwę w pracy spędza na portalach społecznościowych. W ten sposób cały czas są „na bieżąco” ze wszystkimi nowinkami i wiadomościami od swoich znajomych. Jest to więc taki kanał komunikacji, który warto rozważyć, nawet jeśli sklep typu e-commerce ma do zaoferowania duży zakres asortymentu. Przeważnie jednak można go przypisać do jednej lub dwóch konkretnych kategorii, na przykład „dom i ogród” albo „praca i zatrudnienie”. Prowadzenie konta na social mediach to też dobry sposób, by nadać swojemu e-commerce „ludzką twarz”. Można w ten sposób nie być kolejnym „internetowym, sprzedającym molochem”, ale sklepem, który proponuje towary wysokiej jakości, dopasowane do potrzeb klientów. Sugerując się wypowiedziami w social mediach, można bowiem jeszcze lepiej dostosować swoją ofertę, by cieszyła się większym zainteresowaniem. Klienci z pewnością to docenią, o czym nie omieszkają poinformować w komentarzu.
Newsletter sprawdza się zawsze
Sklepy dyskontowe doskonale wiedzą, jak pozostawać w kontakcie ze swoimi klientami. Gazetki reklamowe są znane właściwie od samego początku, dlatego konsumenci nie są zaskoczeni, gdy otrzymują je na swoją elektroniczną skrzynkę pocztową. Sklep e-commerce może również pójść w ich ślady, proponując zapisanie się do newslettera. Kto się zdecyduje pozostawić swój e-mail w bazie takiego serwisu – przede wszystkim ci, którzy wybierają określone produkty. Jeśli odbiorca jest zainteresowany ekologią i zdrowym trybem życia, z pewnością będzie chciał być zorientowany, czy w takim sklepie nie pojawiły się nowe produkty lub aktualne w lepszej cenie.