Zarobki blogerów to temat, który regularnie pojawia się na klawiaturach i ekranach internautów. Budzi wiele emocji i bywa bardzo kontrowersyjny. Mimo niechęci niektórych do takiego sposobu zarabiania nadal jest to kuszące dla tych, którzy chcieliby stworzyć coś swojego. A przy tym utrzymywać się z tego. Fraza „jak zarabiać na blogu” jest wpisywana w Google przez polskich internautów około 880 razy miesięcznie. Niżej kilka podpowiedzi, jak można to zrobić.
Jakich zarobków można się spodziewać
W przypadku bardziej ustandaryzowanych branż wskazanie średnich zarobków to pestka. Blogi jednak taką branżą nie są. Każdy z blogerów ma odmienny cennik – jedni mogą liczyć za swoje usługi dziesiątki, inni setki, a najwięksi gracze nawet tysiące złotych. Ze względu na to, że ten rynek dopiero się tworzy, stawki są bardzo zróżnicowane. Można powiedzieć, że można zarobić tyle, ile będą w stanie zapłacić klienci.
Sam temat zarabiania na blogu jest bardzo świeży i dopiero się warunkuje. Jest to system, który nadal próbuje się dopasować. I jeszcze długo potrwa, zanim sytuacja się ustabilizuje.
Kto może zarabiać na blogu
Chciałoby się powiedzieć, że każdy. Jest w tym trochę racji, jednak pierwsze zarobki musi poprzedzić spełnienie poniższych warunków.
Blogerów musi najpierw wyrobić sobie markę. Wymaga to sporo czasu i wysiłku. Tworzone treści nie mogą być nastawione na zarabianie pieniędzy i powinny być wysokiej jakości. Odbiorcy mają nosa do tekstów, które nie są tworzone ze szczerym zainteresowaniem tematem i pasją. Jeśli wyczują u blogera jedynie chęć zarobku, to nie będą ich interesować jego treści. A to właśnie społeczność i poczytność budują markę blogera. Bez zbudowania jej, nie ma mowy o żadnym zarobku.
Ważna jest także wyjątkowość. Zamiast tworzyć bloga takiego samego jak inne, warto znaleźć dla siebie niszę. W ten sposób można się wyróżnić na tle tysięcy innych aspirujących blogerów. A to już może w dużej mierze zagwarantować dużą popularność oraz społeczność, która będzie czekać na nowe treści.
Należy pamiętać także o tym, by nie przesadzać. Od początku warto mieć umiar w przyjmowaniu propozycji współpracy. W innym przypadku blog może przyjąć formę tablicy reklamowej, co będzie odpychać zarówno czytelników, jak i potencjalnych reklamodawców.
Podsumowując: warunki, które należy spełnić, zanim zarobimy pierwszą złotówkę z bloga to:
- marka osobista,
- wyjątkowość,
- umiar
Po zapamiętaniu tych trzech zasad można przejść do zarabiania.
Jak zarabiać na blogu
Artykuły sponsorowane
Wiele firm może zapłacić za tekst, w którym pojawi się ich produkt. Jest to model współpracy, który już na dobre zapisał się na polskich blogach. Może być bardzo dochodowy, ale wiąże się z niebezpieczeństwami:
- produkt niepasujący do tematyki bloga – nawet mimo oferty opiewającej na kilka zer, nie warto się decydować na promowanie produktu, który nijak ma się do tematyki; może to spowodować niesmak u czytelników bloga i nie odnieść oczekiwanego skutku,
- utrata wiarygodności – jeśli firma oczekuje opisania produktu w superlatywach, a w praktyce okaże się, że nie jest wcale tak wspaniały, nasz wizerunek eksperta może legnąć w gruzach,
- produkt szkodliwy – od czasu do czasu na rynku pojawia się produkt szeroko reklamowany, a zupełnie nieznany; warto uważać na współpracę tego rodzaju, szczególnie jeśli są to np. suplementy diety.
Do tego rodzaju współprac należy podchodzić z namysłem.
Reklamy
Zamieszczanie na swoich blogach reklam także może przynieść dochód. Najczęściej wykorzystywany jest do tego system reklamowy AdSense, który wyświetla reklamy wykupione w Google. Przeważnie są dopasowane do treści i tematyki bloga, jednak nie warto z nimi przesadzać. Blog nie powinien być słupem reklamowym.
Programy partnerskie i sieci afiliacyjne
Działały długo przed erą blogów. Jednak dobrze wpasowały się w ten ekosystem. Jako bloger możemy linkować do konkretnych usług i produktów. Jeśli któryś z czytelników dokona zakupu przy pomocy zamieszczonego linku, otrzymamy prowizję.
Tworzenie własnych treści
Oprócz współpracowania z różnymi podmiotami można stworzyć coś swojego. Wielu blogerów tworzy płatne treści czy szkolenia. Inni otwierają sklepy internetowe, w których sprzedają swoje dzieła lub odzież z nadrukami nawiązującymi do ich działalności.
Sposobów na zarobek jest naprawdę dużo. Jednak najważniejsze, by nie był on głównym celem blogowania.