Zapewnienie sobie sukcesu sprzedażowego jest jednym z najważniejszych założeń różnorodnych działań marketingowych. Jakie są zatem środki zmierzające do osiągnięcia tego celu? Czy znajomość funkcjonowania realiów internetowych jest konieczne?
Kampania SEM – czyli właściwie, o co chodzi?
Search Engine Marketing – z ang. marketing realizowany w wyszukiwarkach, to właśnie SEM, który zapewne niejednemu z nas początkowo wydawał się niewyobrażalnym tworem. Prawdę mówiąc, SEM kieruje się prostymi zasadami, znanymi w marketingu już od dawna. Niemniej jednak, ze względu na to, że zagadnienie to obejmuje działania w Internecie, może to przysporzyć trochę wątpliwości. Zwłaszcza na początku obcowania z tego typu terminologią. No dobrze, SEM to rodzaj marketingu, który wpływa na wyszukiwarki, ale jak to robi? Co należy przygotować, aby wyszukiwarki działały według SEM i jaką korzyść może to przynieść nam, właścicielom firm? SEM to ogół działań wspierających firmę w podniesieniu ilości wyszukiwań i odsłon strony. Wiadome jest, że każdemu, kto prowadzi biznes zależy na ilości odsłon, gdyż zawsze jest to potencjał sprzedażowy (podobnie jak klient odwiedzający sklep stacjonarny). SEM to więc:
- pozycjonowanie
- kampania linków sponsorowanych
- optymalizacja stron www
- i wiele podobnych
Pozycjonowanie, a SEM – czy to jest to samo?
Absolutnie nie! O ile Pozycjonowanie wchodzi w zakres działań SEM, to już w odwrotną stronę nie można tak powiedzieć. SEM to szerszy wachlarz działań (jak widać powyżej), a pozycjonowanie, to jedna z jego możliwości. Czym więc jest pozycjonowanie? Krótko mówiąc, jest to ogół działań mających na celu poprawienie wyników wyszukiwania. Najważniejsze jest jednak to, że są to działania bezpłatne, czyli niewymagające wykupienia usługi. Jak to wygląda w praktyce:
wpisujesz hasło w wyszukiwarkę → otrzymujesz listę stron, które wg wyszukiwarki najlepiej pasują do twojego hasła. I to jest właśnie cel pozycjonowania – pojawienie się naszej strony na pierwszych miejscach po dopasowaniu hasła.
Niby proste, ale… No właśnie, pozycjonowanie ma więc doprowadzić do tego, aby nasza strona internetowa pojawiała się w wynikach wyszukiwania możliwie na jak najwyższym miejscu, wzrasta wówczas prawdopodobieństwo odwiedzenia jej, a tym samym udanej transakcji sprzedażowej. Tylko jak to zrobić?
Kampania SEM i pozycjonowanie – recepta na sukces
Marketing internetowy jest obecnie tak samo ważny, jak do niedawna blok reklamowy w telewizji. Zdecydowana większość użytkowników przed decyzją o zakupie nowego produktu sięga po treści zamieszczone w Internecie, aby sprawdzić rzetelność danej firmy oraz ewentualne warunki zakupu. Jak łatwo jest się domyślić, opinia innych użytkowników może być w większości sytuacji czynnikiem decydującym. Jeśli zatem łatwość wyszukania strony internetowej będzie na dobrym poziomie, to jest spora szansa, że potencjalny klient ją odwiedzi.
Czy zatem SEM i pozycjonowanie powinny iść w parze? Jak najbardziej. Ze względu na fakt, że SEM korzysta z narzędzi takich jak pozycjonowanie (SEO), raczej trudno jest je rozdzielić. Oczywiście można iść w nieco bardziej kosztowną stronę i zdecydować się na płatne rozwiązania, tzw. PPC, ale zależy to tak naprawdę od posiadanego budżetu.
Niemniej jednak drogi są dwie – działania oparte na SEO i optymalizacji stron www albo Pay Per Click. Jednak jak można się spodziewać, również i w tym wypadku zdania mogą być podzielone. Jednak myśląc ekonomicznie, jeśli można zaoszczędzić, to po co wydawać?
Zlecając zadanie doświadczonym firmom, można polegać na ich profesjonalizmie i przygotowaniu. Warto jednak dokonać odpowiedniego researchu rynku i sprawdzić, z jaką firmą jest nam “po drodze” jeśli chodzi o główne założenia jej funkcjonowania i oferty. Poza tym, decydując się na pozycjonowanie, należy też uzbroić się w cierpliwość, nawet taką, która będzie wymagała kilku miesięcy oczekiwania. Niemniej jednak warto próbować, gdyż na końcu tej drogi jest upragniony cel w postaci zaistnienia w świadomości konsumentów.
Za namową siostry skorzystałam z usług agencji, która nakierowała mnie na to co będzie najlepsze dla mojej firmy. Kampania połączona z pozycjonowaniem przeszła moje najśmielsze oczekiwania. Nie dość, że diametralnie wzrosła ilość wyswietleń mojej strony internetowej, to jeszcze moje zyski wzrosły o jakieś 50 %. Rewelacja!