Instagram to fotograficzny portal społecznościowy zrzeszający ogromne grono użytkowników, doceniających kreatywną twórczość. Forma aplikacji mobilnej pozwala użytkownikom cieszyć się z ulubionych treści o każdej porze i bez względu na miejsce. Przepływ treści i ich jakość umożliwia również przeprowadzanie optymalnych kampanii reklamowych dla kont biznesowych. Promocja instagramowa jest łatwa, a przy tym stosunkowo tania, jednak dla spodziewanych efektów warto zastosować odpowiednią strategię.
Pozytywny wizerunek jako strategia
Wbrew pozorom Instagram ceni wyżej naturalność i wiarogodność niż duże grono followersów. Zbyt duża liczba obserwatorów, wyda się odbiorcom podejrzana – w końcu „ilu z nich to realne osoby?”. W tym przypadku lepiej stawiać na jakość udostępnianych treści. Jeżeli publikacje okażą się interesujące i przydatne, konsumenci zaczną doceniać promowany content oraz politykę przedsiębiorstwa.
Wartościowe informacje zwiększają aktywność na profilu. Takie posty wzbudzają emocje odbiorców i skłaniają ich do dyskusji – z administratorami konta oraz innymi użytkownikami. Dobre relacje warto pielęgnować, cały czas uskuteczniając komunikację z odbiorcami. Najlepiej reagować jak najszybciej na zadawane pytania czy opinie pod udostępnioną treścią.
Jeśli twórcom zależy na szybkiej aktywizacji obserwatorów, dobrze jest poświęcić więcej czasu na krótkie relacje na żywo. Na Insta Stories z łatwością uda się wykorzystać w tym celu np. ankiety oraz quizy sprawdzające wiedzę, zainteresowania i oczekiwania użytkowników. Ważne jest, aby nie pomijać reakcji widzów na udostępniane relacje – zignorowanie wiadomości nadesłanej przez odbiorcę może obniżyć jego poziom zainteresowania.
Rodzaje instagramowych reklam
Na Instagramie popularne są przede wszystkim treści umożliwiające szybkie zapoznanie się ze wszystkimi szczegółami i szybką reakcję na nie. Sprawdza się kilka rodzajów publikacji, które szczególnie trafiają do użytkowników:
a) Reklamy graficzne – prostota i perfekcja: interesująca grafika i chwytliwy opis. Ich plusem jest to, że nie są traktowane jako nachalne przekazy.
b) Reklamy wideo – najchętniej przyjmowany jest krótki przekaz. Przygotowanie tej formy publikacji wymaga większego nakładu pracy i czasu niż np. zdjęcie.
c) Reklamy karuzelowe – kompilacja kilku krótkich filmików lub zdjęć z możliwości przesunięcia treści.
d) Reklamy w formie kolekcji – zestawienie i prezentacja kilku produktów w formie wizualnej – wykorzystanie np. filmu i okienek użytych na nim artykułów z oferty.
e) Reklamy Insta Stories – relacja składająca się najczęściej z kilku 15-sekundowych relacji, dostępnych dla widzów do 24 h.
Magia zdjęć – emocje z Instagrama
Zdjęcia to forma treści najchętniej przeglądana przez użytkowników – wzbudzają radość, zadowolenie, ekscytację. Rzadko są powodem złych odczuć. Ich pozytywny odbiór zależy jednak od kilku czynników, które warto uwzględnić podczas kampanii. Zdjęcia nie powinny być przesadzone – zbyt duża ilość detali dodanych podczas obróbki zepsuje efekt. Treść w oczach odbiorcy będzie nienaturalna i mało wiarygodna. To samo tyczy się powielania twórczości innych. Chociaż dopuszczalne jest inspirowanie się różnymi projektami, to ich kopiowanie lub przywłaszczanie dyskryminuje profil wśród obserwatorów.
Korzystnym aspektem wizualnym jest uporządkowanie wszystkich treści na siatce oraz inwestycja w jakość, a nie ilość. Najpopularniejsze są określone typy fotografii:
a) flatlay – fotografowanie stylizowanej kompozycji „od góry”,
b) wizerunek człowieka – wykorzystujące w kampanii modeli i statystów,
c) produkt w kontekście – zaprezentowanie cech produktu podczas jego użytkowania.
O ile zdjęcia generują pozytywny odbiór, grafiki niekoniecznie mogą się sprawdzić w tej roli równie dobrze. Lepiej jest wykorzystywać je oszczędnie.
Kampanie reklamowe na Instagramie
Kampanie instagramowe można wprowadzić na dwa sposoby. Jednym z nich jest wykorzystanie możliwości aplikacji mobilnej, jednak jej funkcje są okrojone. Do wyboru jest jedynie kilka celów promocji – profil, witryna internetowa i wiadomości Direct. Standardowe narzędzia Instagrama pozwalają również jedynie na udostępnianie treści w podstawowej formie wideo, zdjęcia, karuzele.
Na większą efektywność zezwala natomiast Menedżer reklam. Program stworzony został w celu promocji profilu nie tylko na Instagramie, ale również na Facebook’u, Messengerze czy Audience Network. Menedżer wymaga użycie konta profesjonalnego i połączenia go z profilem Facebook, jednak promocja przez ten kanał trafia do szerszego grona odbiorców.
Aplikacja mobilna pozwala na określenie jedynie dwóch grup docelowych użytkowników. Automatycznie wybierane są najbardziej aktywne osoby, modyfikacja własna zezwala na dodanie do grupy obserwatorów wg lokalizacji, wieku, płci i zainteresowań. Tę rozgrywkę również wygrywa Menedżer reklam, który poszukuje odbiorców dodatkowo pod kątem grup remarketingowych i podobnych odbiorców, klientów sklepu online czy używanego urządzenia.
Sposoby na skuteczny target
Warto również zastosować metodę remarketingu i odpowiedniego tagowania treści. Nawet jeśli promowany profil odwiedziła niewielka liczba osób, wciąż pozostanie on w ich pamięci. Subtelne podpowiedzi zainspirują konsumentów do ponownego wyświetlenia konta i – przy odrobinie szczęścia – pozostania z nim na dłużej.
Hashtagi segregują zapytania wg kategorii, której dotyczą. Prawidłowe indeksowanie pozwala zwiększyć widoczność i liczbę wyświetleń. Dobrze jest wyszczególnić kilka najważniejszych wątków i do każdego z nich, dopasować kolejne generujące skojarzenia elementy. Nie można zapominać o tagach kojarzących się z profilem i grupą docelową.
Skuteczność tagów określa ich tzw. wielkość. Najlepiej wybierać te, których liczba zdjęć z tym samym tagiem oscyluje pomiędzy 100K a 1M+. Polskojęzyczne oznaczenia będą idealne dla firm nastawionych na lokalną sprzedaż, anglojęzyczne z kolei pozwolą dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców. Ten rodzaj hashtagów preferowany jest przede wszystkim przez przedsiębiorców wizerunkowych, którym zależy głównie na liczbie obserwujących, polubieniach i komentarzach.