Influencer marketing kojarzy nam się przede wszystkim ze współpracą z najbardziej znanymi osobistościami internetu. A jednak pod to hasło można także podpiąć wszelkie artykuły sponsorowane na blogach o średnim i mniejszym zasięgu. Współpraca z blogerami może przynieść dużo korzyści, jednak pozostaje jeden problem – rozliczenie.
Współpraca z blogerami na zasadzie barteru
Barter to najchętniej wybierana przez reklamodawców metoda rozliczania się za współpracę z blogerami. To bardzo proste – za umieszczenie tekstu sponsorowanego lub recenzji na blogu dostają oni od ciebie coś konkretnego. Najczęściej jest to po prostu produkt, który reklamują czy usługa, o której opowiadają.
Dla wielu małych i średnich blogerów jest to zazwyczaj dość satysfakcjonujące. Czasami właśnie w ten sposób zaczynają początkujący influencerzy zanim zaczną dostawać płatne współprace. Czasami jednak próba rozliczenia barterowego spełza na niczym. Influencerzy skarżą się, że reklamodawcy mają ogromne oczekiwania za produkt/usługę o niewielkiej wartości. A tak naprawdę każdy tekst czy film to co najmniej kilkanaście godzin pracy.
To praca kreatywna, dlatego naprawdę trudno ją wycenić i oszacować. Sam pomysł na reklamę może być bardzo wiele wart, a do tego dochodzi jeszcze czas wykonania. Nikt nie chciałby pracować za jedną książkę czy dwie pary skarpet przez tyle czasu. Dlatego zanim zaproponujesz blogerowi barter, upewnij się, że twoja propozycja jest dla niego naprawdę atrakcyjna. W końcu ta osoba wstawia recenzję twojej firmy. I to od niej zależy, o czym w niej powie.
Jak rozliczać się z blogerem
Rozliczanie pieniężne z blogerami powinno odbywać się na podstawie umowy o dzieło, w której zostaną zawarte wszystkie ważne informacje, jak czas trwania umowy, jej strony, sposób oddania dzieła, sposób rozliczenia i potwierdzenia otrzymania wynagrodzenia. Możesz także wynegocjować kary umowne za niedotrzymanie terminu. Jeśli bloger prowadzi działalność gospodarczą, może wystawić ci fakturę.
Sposoby rozliczenia się warto dogadać odpowiednio wcześniej, tak jak metody przekazania pieniędzy. Także na samym początku warto zaznaczyć kilka najważniejszych wytycznych co do współpracy, by ta układała się pomyślnie.
Udana współpraca z blogerami
Na początku od razu powiedz blogerowi o co ci chodzi i czego tak naprawdę oczekujesz. Mają to być zdjęcia? Filmik? Wpis w mediach społecznościowych czy artykuł sponsorowany? Wtedy influencer będzie mógł przeanalizować, czy w ogóle jest w stanie sprostać twoim oczekiwaniom.
Udana współpraca z blogerami zależy także od twojego nastawienia. Influencerzy powinni mieć zostawione maksymalnie szerokie pole do popisu. Jak najmniej ingeruj w ich pomysły i sposób przekazu. A już na pewno nie staraj się przeforsować własnych tekstów czy artykułów. To najprostszy sposób na klęskę marketingową. Fani blogera od razu zauważą, że to nie jego styl pisania i że treść jest zbyt „pochwalna”, więc wiarygodność spadnie, a twoja marka będzie postrzegana negatywnie.
Wiarygodny przekaz sprawi, że twoja popularność wzrośnie o kilka punktów, może nawet znaleźć się w nim wzmianka o jakiejś wadzie. Trudno – to i tak będzie lepsze, niż lista zalet przedstawiona w sposób nieprzystający do sposobu bycia wybranego przez ciebie influencera. Jeśli on będzie autentyczny, twoja marka na tym zyska.